On-Page optimointi on helpoin tapa parantaa jonkun tietyn sivun tai artikkelin hakukonenäkyvyyttä.

Tällä luennolla käydään läpi WordPress hakukoneoptimointi, eli miten yksittäinen sivu tai artikkeli optimoidaan hakukoneita varten.

WordPress hakukoneoptimointi (Yoast SEO työkalulla)

On-Page optimointi tarkoittaa hakukonenäkyvyyttä parantavia toimenpiteitä jotka tehdään oman sivuston sisällä, eli muokkaamalla sisältöä. Vertaa Off-Page optimointiin, jolla tarkoitetaan pääasiassa linkkien hankkimista toisilta sivustoilta.

Alla löydät listan toimenpiteistä jotka tulee käydä läpi kun optimoit yksittäisiä sivuja jotakin tiettyä avainsanaa varten.

WordPress sivujen hakukoneoptimointi

  1. Valitse sivun aiheeseen sopiva kohdeavainsana (muista avainsanatutkimus)
  2. Käytä avainsanaa sivun SEO otsikossa, mielellään otsikon alussa
  3. Kirjoita houkutteleva Meta selostus, pyri sisällyttämään avainsana ja lisää toimintakehote
  4. Käytä SEO-ystävällistä (lyhyttä) URL-osoitetta, jossa avainsana esiintyy (esim. www.domain.fi/avainsana)
  5. Lisää 1 x H1 otsikko sivun alkuun, jossa käytät tärkeintä avainsanaa
  6. Lisää sivulle aiheeseen liittyvä kuva tai grafiikka (muista ALT-attribuutti ja tiedostokoon minimointi)
  7. Jaa teksti useampaan lyhyempään kappaleeseen
  8. Käytä avainsanaa ainakin yhdessä alaotsikossa (H2)
  9. Varmista että tärkein avainsana esiintyy ensimmäisen 100 sanan joukossa
  10. Lisää ulkoisia linkkejä toisille sivustoille jotka kertovat aiheesta lisää
  11. Lisää sisäisiä linkkejä sopiviin paikkoihin (muista ankkuriteksti)
  12. Tarkista sivun latausnopeus esim. Google Pagespeed Insights raportilla
  13. Käytä tekstissä muita aiheeseen liittyviä sanoja (ideoita: LSI Graph)
  14. Varmista että sivulla on vähintään 300 sanaa uniikkia tekstiä (mielellään paljon enemmän)

Nämä ohjeet pätevät tietenkin minkä tahansa sivun optimointiin millä tahansa alustalla, mutta videon esimerkillä näytän miten optimointi tehdään WordPressiin Yoast SEO työkalun avulla.

Linkit