Avainsanatutkimus on sekä hakukoneoptimoinnin että Google AdWords -mainonnan kulmakivi.

Sinun täytyy tietää millä avainsanoilla potentiaaliset asiakkaat etsivät sinua, jotta voit luoda sisältöä sivustollesi ja valita oikeat avainsanat mainoskampanjoihisi.

Avainsanatutkimuksen tekeminen

Avainsanojen sijoitusten seuraaminen | Wincher.com

Avainsanatukimus kannattaa aloittaa ajattelemalla yleisesti asiakkaidesi ongelmia, tarpeita ja kysymyksiä. Mitä he voisivat etsiä? Keskity ensin aiheiden tunnistamiseen, esim. hyvinvointi, ravinto, rahoitus, teknologia, urheilu jne. Aloita miettimällä esim. palveluita ja tuotteita joita sinä myyt.

Kun olet tunnistanut sinun liiketoiminnallesi oleellisimmat aiheet, voit siirtyä erilaisten hakulausekkeiden ja avainsanojen mietintään. Kirjaa ylös (esim. Exceliin tai Google Sheetsiin) 10-20 ensimmäiseksi mieleen tulevaa hakulauseketta joita asiakkaasi voisivat käyttää löytääksesi sinut.

Kun sinulla on 10-20 avainsanaa valmiina, siirry työkalujen käyttöön ja syötä keksimäsi avainsanat työkaluihin löytääksesi lisää sanoja.

Kirjaa kaikki löytämäsi oleelliset sanat ja niiden hakumäärät Exceliin. Suosittelen ryhmittelemään kaikki samaan aiheeseen liittyvät avainsanat, tämä helpottaa työtäsi myöhemmin.

Kun olet valmis, sinulla tulisi olla Excelissä noin 25-100 oleellista avainsanaa. Seuraava askel on suunnitella sisältöä näitä avainsanoja varten – nettisivuiltasi tulisi löytyä 1 sivu per aihe tai tärkeä avainsana. Tutustu yksittäisen sivun hakukoneoptimointiin.

Mitä tarvitset

Avainsanatutkimus vaihe vaiheelta

  • Aloita yleisillä sanoilla ja aiheilla – mitä palveluita ja tuotteita myyt
  • Lisää nämä omiksi ryhmiksi Exceliin
  • Käy läpi yksi ryhmä kerrallaan työkalujen avulla
  • Kirjaa ylös kaikki oleelliset sanat jotka löydät
  • Laita muistiin sanojen hakumäärät ja kilpailu myöhempää käyttöä varten
  • Suunnittele millä sivuilla käytät mitäkin avainsanoja
  • Mieti mille avainsanoille sinulla ei vielä ole omaa sisältöä

Pidä nämä asiat mielessä

  • Onko avainsana oikeasti oleellinen liiketoiminnallesi?
  • Mikä on käyttäjän aikomus kun hän käyttää avainsanaa?
  • Mitä enemmän hakuja, sitä kovempi kilpailu
  • Mitä tarkempi avainsana (pidempi hakulauseke), sitä parempi konversio

Jos haluat tarkistaa sijoituksesi jollekin tietylle avainsanalle, käytä Google AdPreview työkalua varmistaaksesi ettei tulokset ole räätälöityjä sinulle (mm. käyttäytymisesi ja hakuhistoriasi perusteella).