Laskeutumissivun luominen | ConvertKit, Unbounce & LeadPages
Laskeutumissivun tavoite on saada kävijä tekemään jokin tietty asia, esim. varata aika konsultaatioon, osallistua webinariin tai liittyä uutiskirjeen tilaajaksi.
Yllä olevissa tilanteissa liikenteen ohjaaminen etusivulle on epätehokasta koska etusivulla mainitaan kaikki yrityksesi palvelut/tuotteet/blogit yms.
Jokainen ylimääräinen asia on häiriötekijä ja estää käyttäjää tekemästä asian jonka haluat että hän tekee. Laskeutumissivulla sinun tulee saada kävijän huomio keskitettyä yhteen asiaan.
Hyvä laskeutumissivu sisältää mm. nämä asiat:
- toimintakehoite (call to action)
- arvolupaus (value proposition)
- selkeä tavoite
- pääotsikko ja 2-3 alaotsikkoa
- yksi tai useampi kuva tai video
- hyödyt kohderyhmälle
- referenssi tai muita luottamusta herättäviä elementtejä
- lyhyt lomake
- säilytä punainen lanka (sama lupaus/tarjous/ulkoasu kuin mitä mainoksessa)
Vinkki #1: kun olet julkaissut uuden sivun, klikkaa Hae kuten Google Search Consolesta jotta sivu indeksoituu nopeammin hakutuloksiin.
Vinkki #2: asenna Hotjar laskeutumissivullesi ja seuraa miten kävijät käyttäytyvät sivulla (paranna sivua datan perusteella).
Vinkki #3: lisää sivusi osoite kurssin keskustelupalstalle ja pyydä kommentteja!
Laskeutumissivun viesti ja sisältö
- Kenelle tämä palvelu tai tuote on suunniteltu?
- Minkä ongelman tuote/palvelu ratkaisee?
- Mitä hyötyjä tuote/palvelu tarjoaa?
- Miten kävijä pääsee eteenpäin?
Viesti tarkasti kenelle tuotteesi on suunnattu ja mitä hyötyjä se tuo (verrattuna nykytilanteeseen tai muihin ratkaisuihin). Poista kaikki häiriötekijät sivulta, esim. navigaatiolinkit, blogiartikkelit yms. ja keskity vain yhteen tavoitteeseen. Kirjoita lyhyitä kappaleita ja pyri käyttämään mahdollisimman paljon listoja ja alaotsikoita, jotka helpottavat tekstin selaamista.
Linkit
- Page Builder by SiteOrigin (WordPress-lisäosa)
- ConvertKit (alkaen $29 per kuukausi)
- Thrive Architect (alkaen $67 per sivusto)
- Leadpages.com (alkaen $25 per kuukausi)
- Unbounce.com (alkaen $79 per kuukausi)
- OptimizePress (alken $97 per 3 sivustoa)
- Instapage (alkaen $69 per kuukausi)
- ClickFunnels (alkaen $97 per kk)
Inspiraatio
Lisää tietoa
- The Landing Page Optimization Guide You Wish You’ve Always Had (ConversionXL)
- Laskeutumussivun käyttökokemus (Google)
- 4 Ways to Make Your Landing Page Experience More Relevant (Wordstream.com)
- Beginner’s Guide to Landing Pages (Kissmetrics.com)