On tärkeää tietää mistä ne parhaat kävijät (jotka muuttuvat liideiksi ja asiakkaiksi) tulevat sivustollesi.

Google URL builderin (URL-osoitteiden rakennustyökalu) avulla voit tägätä linkkisi esim. utm_source, utm_medium ja utm_campaign parametreillä.

Kun tägäät linkkisi, näet Analyticsistä mistä lähteistä, kampanjoista ja bannereista parhaat (ja huonoimmat) kävijät tulevat.

Google URL Builderin käyttö

Jotta voit mitata markkinointikampanjoitasi ja niiden tuottoa, tulee sinun tägätä kaikki tärkeimmät linkit, esim. uutiskirjeissä, mainostaessa Bingissä, Facebookissa tai jos ostat mainostilaa joltain toiselta sivustolta.

Google URL-builderin avulla voit tägätä linkkisi uniikilla seuranta-parametrillä. Kun teet tämän, näet Analytics-raporteista mitä juuri tämän linkin kautta on tullut (kuinka monta kävijää, mitä he ovat tehneet sivustolla, onko linkin kautta tullut konversioita jne.).

https://sampsavainio.fi/?utm_source=digikurssi.fi&utm_medium=referral&utm_term=google-url-builder&utm_content=tekstilinkki

Yllä on esimerkkilinkki joka on tehty Google URL Builderillä.

Campaign Source = mikä on klikkauksen lähde (esim. uutiskirje, joku toinen sivusto, Facebook, Twitter, Linkedin…).

Campaign Medium = mikä on klikkauksen tulotapa (esim. cpc, referral, email, social, video, affiliate…).

Campaign Term = avainsana tai hakulauseke jolla mainostat.

Campaign Content = onko kyseessä banneri, tekstilinkki vai mikä (voit myös erotella bannerit toisistaan)?

Campaign Name = kampanjan nimi (esim. uutiskirjeen_tilaajat_alennusmyynti).

Muista #1: Käytä samoja parametrejä ja katso että kirjoitat ne samalla tavalla joka kerta (cpc on eri kuin CPC). Voit tarkistaa oletukset Source ja Medium -arvoja varten Google Analyticsistä (Aqcuisition > All Traffic > source / medium).

Muista #2: Google kieltää henkilökohtaisten seurantatietojen käytön, et siis saa käyttää seurantaparametriä jonka avulla voisit tunnistaa henkilön joka on klikkauksen takana.

Muista #3: Google AdWords-linkkejä ei tarvitse tägätä erikseen jos olet yhdistänyt Google Analytics-tilin AdWordsiin ja auto-tägäys on päällä.

Muista #4: Älä koskaan laita utm_source tägejä sisäisiin linkkeihin, tämä vääristää analytiikkaa. Jokainen klikkaus luo uuden session (koska lähde muuttuu) vaikka on kyse samasta kävijästä kokoajan.