Pilvipelaaminen on yhä suositumpaa ja monia pelejä on nykyään mahdollista pelata pilven kautta. Mitä hyviä puolia ja huonoja puolia pilvipelaamisessa on? Päätimme ottaa asiasta selvää.

Pilvipelaamisen hyvät puolet

Pilvipelaamisen suurin etu on se, että pilven avulla käyttäjät voivat pelata videopelejä ostamatta itse kalliita tietokonelaitteistokomponentteja, kuten näytönohjainkortteja tai erillisiä pelikonsoleita. Pilvipelaamisen vallankumouksesta puhuttiin Ylellä vuonna 2019 ja vuosi vuodelta se on kasvattanut markkinaosuutta.

Aiheesta on myös tehty pro gradu -tutkimus vuonna 2013, jolloin selvitettiin, onko pilvipelaaminen yhtä viihdyttävää kuin tavallinen pelaaminen. Tässä siis hyvät puolet pilvipelaamisessa:

Halvempaa kuin perinteinen pelaaminen

Pelaaminen henkilökohtaisilla tietokoneilla tai pelikonsoleilla voi olla kallista. Keskitason pelitietokone maksaa noin tuhat euroa, kun taas huippuluokan tietokoneet voivat maksaa kahdesta tuhannesta eurosta ylöspäin. Pelikonsolit, kuten Xbox Series X ja PlayStation 5, maksavat useita satoja euroja.    

Videopelaamiseen liittyvät kulut eivät tietenkään lopu laitteistoon. Pelaajien on ostettava pelit. Xbox- ja PlayStation-pelit maksavat noin viisikymppiä, kun taas Nintendo Switchin pelit ovat hieman edullisempia.

Pilvipelaamisen hinta rajoittuu usein tilausmaksuun. Google Stadialla on 9,99 euron kuukausimaksu, joka antaa tilaajalle pääsyn yli 200 pelin kirjastoon. Pelien tilaajien ei myöskään tarvitse ostaa erityistä laitetta tai laitteistoa.

Nämä palvelut ovat saatavilla eri alustoilla. Nettikasinopelaaminen muistuttaa hieman pilvipelaamista. Siinäkään omia pelilaitteistoja tai pelejä ei tarvita. Kaikki on tarjolla nettikasinolla. Esimerkiksi www.boostcasino.com/fi tarjoaa kattavan valikoiman lukuisia kasinopelejä.

Käytettävissä eri alustoilla

Useimmat on-demand-pelipalvelut ovat saatavilla eri alustoilla tai tarkemmin ottaen käyttöjärjestelmillä ja laitteilla. Tämä tarkoittaa myös sitä, että omissa kirjastoissaan olevia pelejä voi pelata laitteilla, jotka tyypillisesti tilaaja omistaa. Näin esimerkiksi PlayStation Now on pelattavissa sekä PlayStation 4:ssä että PlayStation 5:ssä sekä Microsoft Windowsissa ja macOS:ssä. Google Stadialla ja Amazon Lunalla on parempi alustojen välinen etu, koska ne ovat käytettävissä Windows-, macOS- ja ChromeOS-työpöytäkäyttöjärjestelmissä sekä Android-, iOS- ja iPadOS-käyttöjärjestelmissä.

Pelattavissa milloin tahansa ja missä tahansa

Mukavuus on toinen pilvipelaamisen etu. Tietyn palvelun tilaaja voi pelata videopelejään kotona, tien päällä tai muualla, kunhan hän tuo mukanaan yhteensopivan laitteen, joka on yhdistetty nopeaan internetiin.

Toisin kuin perinteisessä pelaamisessa, joka rajoittaa videopelaamisen tiettyyn paikkaan, tilaajan ei tarvitse tuoda mukanaan henkilökohtaista tietokonetta tai pelikonsolia. Hän tarvitsee vain yhteensopivan laitteen, kuten älypuhelimen tai tabletin. Tämä muistuttaa videoiden suoratoistopalveluiden tilaamista.

Huonot puolet

Huolimatta Googlen ja Amazonin saapumisesta markkinoille, on tärkeää korostaa, että pilvipelaaminen on vielä alkuvaiheessa. Se ei ole ohittanut perinteistä videopelaamista markkinoiden koon ja pelien saatavuuden suhteen.

Vaaditaan nopeaa nettiliittymää

Pilvipelaamisen keskeinen haittapuoli on, että se on riippuvainen jatkuvasta ja nopeasta Internet-yhteydestä. Videopelien käyttäminen ja suoratoisto pilven kautta vaatii Internet-yhteyden nopeudeksi vähintään 10 Mbps – 25 Mbps minimaalisella verkkoviiveellä.

Kiinteällä laajakaistayhteydellä ei ole ongelmia tämän nopeusvaatimuksen saavuttamisessa. Perinteiseen videopelaamiseen verrattuna tämä tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että palvelu on käytettävissä vain Internet-yhteyden ollessa olemassa. Se ei toimi palvelukatkosten aikana.

Verkossa ei saa olla ongelmia

Pilvipelaamisen ongelmana on, että se on riippuvainen laadukkaasta Internet-yhteydestä. Laatu ei tarkoita vain nopeaa. Verkkoviiveiden tulisi olla minimaalisia, jotta pelaaminen ei keskeydy tai häiriöidy. Videopeleissä jokainen viive voi olla kohtalokas.

Muut merkittävät ongelmat ja rajoitukset

Tällä hetkellä pelien suoratoistopalvelujen tarjoajia on neljä. Pelaajien kannalta olisi hyvä, jos tarjoajia tulisi lisää markkinoille.